Utskifting av skadd flis oppå påstrykningsmembran

4.4.00
Våtrom

Av Arne Nesje, SINTEF og Hans Thommesen, Mira Byggeprodukter AS. På oppdrag fra Norskbyggkeramikkforening

Metodebeskrivelse

Selv om keramiske fliser er sterke og slagfaste kan det forekomme at en flis blir knust eller avandre årsaker må skiftes ut. I våtrom må dette gjøres på en slik måte at membranen underforblir ubeskadiget eller lar seg reparere.
Spesielt på svake underlag som gips og andre platematerialer er det vanskelig å fjerne flisenuten at underlaget ødelegges.

Her beskrives en metode for utskifting av flis for å oppnå reparasjon av underliggendepåstrykningsmembran. Den setter krav til nøyaktig utførelse og vil fungere i områder somikke har høy vannpåkjenning. Ved utskifting av felter i soner med mye vannsøl er metodenusikker. Arbeidsprosedyren er tidskrevende og vil også være dyr hvis større partier skalutskiftes. Da bør det benyttes andre metoder, f.eks. hel utskifting av partier eller det leggesnytt flislag oppå det eksisterende.

Reparasjonsmetoden er illustrert med en bildeserie som viser framgangsmåten stegvis.

Last ned pdf'en for mer detaljer om temaet.