Vi i NBKF ønsker å bidra til bedre bygg og miljø, oppfylle kvalitetskrav og skape større bærekraft

Vi har et  felles ønske om å lykkes med bærekraftsarbeidet. Vi velger en 360 graders tilnærming til bærekraft. Internt deler vi kunnskap som vil bidra til at medlemmene kan løfte seg. Vi er bransjen som er i handling og velger å være transparente. Medlemsbedriftene kartlegger sin egen en bæredyktighet ved å ta en bærekraftsanalyse. Unisont med å ta ansvar for å bedre miljø og byggkvalitet.

Dagens situasjon

Byggebransjen er en av de største forbrukere av ressurser både i et nasjonalt og globalt perspektiv og representerer en betydelig miljøbelastning. Skal nasjonale og globale miljøkrav og regler innfris kreves det nye måter både å arbeide på samt dokumentere miljømessige konsekvenser.

Markedet vil prioritere:

• transparente bedrifter
  • produkter med miljødeklarering
  • kartlegging av bæredyktighet

Bærekraftsmerke

NBKF sin ambisjon

NBKF har i en årrekke arbeidet med slike problemstillinger så at medlemmene er bedre i stand til å levere produkter som sikrer bærekraftige løsninger i et livsløpsperspektiv.

Foreningen arbeider kontinuerlig med  å heve keramikk- og natursteinsbransjens egne aktører sin bevissthet og kunnskap om produkter og miljø. Gjennom våre publikasjoner eller kontakt med våre fageksperter skal brukere av bransjens produkter (arkitekter, byggherrer, rådgivere, planlegger og utførende) få svar på miljøkonsekvensene ved ulike produktvalg. Markedet vil i økende grad prioritere produkter med miljødeklarering, f.eks. EPD. Det kreves klimagassberegninger og livsløpsanalyser, og det skal vi ha lett tilgjengelig.