Flislagte svømme- og badeanlegg

6.6.20
Svømmebassenger

Beskrivelsesmal for flislagte svømme- og badeanlegg iht. NS3420

Skal dere i gang med bygging eller utbedring av bade- eller svømmeanlegg? BKFs kompetansegruppe for bade- og svømmeanlegg har utarbeidet en detaljert veilder for prosjektering og beskrivelse.
Veilederen er bygget opp som en beskrivelsesmal basert på standard beskrivelsestekster og krav i NS 3420. Den ment å være et hjelpemiddel for prosjekterende ved beskrivelse av flisarbeider i bade- og svømmeanlegg. Den gir eksempler på riktig bruk av fliser, puss- og avrettingsmasser, påstrykningsmembraner. Beskrivelsestekstene i denne utgaven av beskrivelsesmalen er basert på NS 3420:2012. Malen foreligger på filformat .ga1 som er ISY G-prog Beskrivelse sitt filformat og på . xml som NS 3459.Prosjektoverføringsfil. Sistnevnte kan åpnes i programmer som støtter NS 3459 standarden.For flisarbeider i bade- og svømmeanlegg må det ivaretas spesielle hensyn og krav til materialer og utførelse som ikke er fullt dekket av NS 3420-N:2012 Mur- og flisarbeider.

INNLEDNING

Fliskledte svømmebassenger av betong består av en lang rekke detaljløsninger hvor det kreves gode ogdetaljerte beskrivelser. Arkitekter og byggetekniske rådgivere bruker ofte NS3420 som prosjekterings-verktøy fordi det er allment kjent og egnet for innhenting av pristilbud.
Denne anvisningen er utviklet av Norsk Byggkeramikkforening som et hjelpemiddel for prosjekterendeved beskrivelse av flisarbeider i bade- og svømmeanlegg. Anvisningen gir eksempler på riktig bruk avfliser, puss- og avrettingsmasser, påstrykningsmembraner, feste- og fugemasser til flisarbeider med ke-ramiske flisprodukter. Anvisningen kan brukes sammen med NBKFs veiledningshefte nr 4 om Flislagtesvømmebasseng.

OM INNHOLDET

Svømme og badeanlegg består av ulike bassengtyper (konkurransebasseng, høytemperaturbasseng,opplæringsbasseng og tilhørende servicerom (badstu, dusj- og garderobeanlegg) med sine spesiellebruks- og funksjonskrav. Fliskonstruksjoner og underliggende bygningsdeler i slike anlegg utsettes forspesielle klimapåkjenninger som stiller helt spesielle krav til materialer og utførelse. For fliskonstruk-sjoner som ikke alt er dekket med egne koder og spesifiserende tekster i NS 3420-N:2019 Mur- og flisar-beider, er det utarbeidet supplerende koder og tekster.

OM MATERIALBESKRIVELSER

Den beskrivende skal ikke beskrive produsentspesifikke produkter i teksten ute å oppgi at tilsvarendeprodukter kan benyttes. Det kreves en del spesialprodukter og den beskrivende er derfor avhengig avleverandørens fagkunnskap og kompetanse, samt dekkende produktdokumentasjon.Fliskonstruksjonene er forutsatt utført med produkter fra samme leverandør. Sammenblanding av del-produkter fra flere ulike leverandører frarådes fordi dette kan forringe og skape usikkerhet mht. pro-duktenes samhørighet og totalløsningens funksjonsdyktighet. Det kompliserer ansvarsforholdene vedeventuelle skadetilfeller. Alle illustrasjoner i denne anvisningen skal betraktes som veiledende og kanikke erstatte en detaljert prosjektering.