Glimt fra NBKFs årlige høstsamling.

14.11.23

Veien videre med nye krefter og medlemmer som akseleratorer for en mer bærekraftig bransje.

Etter flere måneder med fokus på nye profiler, strategier, samarbeidspartnere og team - var det godt og endelig få samlet hele foreningen til lansering.  NBKFs strategier for å løfte bransjen frem som bærekraftsansvarlige og være en transparent bransjeorganisasjon fri for grønnvasking ble naturlig nok rammen for årets tema.

Tema for dagene var derfor satt til : en 360 graders tilnærming til bærekraft.
Rekord oppslutning for deltagelse viser at dette var et høyaktuelt tema.
Det ble flere gode innlegg som ga bedre forståelse og inspirasjon til å agere. Fra prat om fremtide strategier til handling.

NBKFs har nå inngått en samarbeidsavtale med ESG TrackrAS og ECIT Sustainability AS

Ny samarbeidspartner for medlemmene i NBKF. Caroline Gefle (ESG Trackr) sammen med Flemming Wagner (ECIT Sustainability AS) tok oss gjennom hva det innebærer å få utført en bærekaftsrapportering. Ikke bare dreier det seg om nye krav for virksomheter som vil levere anbud på offentlig prosjekter i 2024, men det er lønnsomt å få kartlagt sin egen bæredyktighet. Systemet til ESGTrackr forenkler og tilgjengeliggjør bærekraftsmålinger for små og mellomstore virksomheter.

Vi ser frem til å dele erfaringene med jobben som nå gjøres fremover.

En glede å få besøk av Magnus Lundgren fra det svenske Byggkeramikkrådet. Magnus viste oss hvilket faktorer som spiller inn, og hvordan en kan beregne det totale CO2 avtrykket til et badrom.

Hvordan gjøre de gode og riktige rekrutteringene som gjør at bransjen og ditt foretak forblir attraktiv. En som inspirerte under Arendalsuka med blind rekruttering som tema var Tabitha Jacobs Vedvik fra Aon Assesment Norge. Hun holdt ikke tilbake for oss heller, kom med viktige og gode råd for en mer holdbar rekruttering.

Viggo Moen fra Mapei, delte også hvilken innsats og erfaringer Mapei har gjort fra sin miljøsatsing den siste tiden. Nyttig for å kunne få til et samlet løft for hele bransjen at vi deler og lærer av hverandre.

“Vinneren av Oslo miljøpris “årets grønne selskap” 2023 gikk til ombruksspesialistene Resirqel. Resirqel har over lang tid satt ombruk på agendaen i bygg- og anleggs-bransjen. Gjennom sine mange prosjekter bidrar de til å løse reelle behov for ombruk, og har blitt en sentral pådriver for sirkulære løsninger og viktige samfunnsendringer.” Ombruksrådgiver og arkitekt Lasse Kilvær ga oss mange tips og ideer for hva som vi bør ha fokus på fremover.

foto : pål laukli

En ekstra takk og hyllest til Børge Ousland for et utrolig flott og fengende foredrag om klimaendringer, samarbeid og mestring.  Han har tøyet de fleste grenser og vokst på det, men nå har han sett hvordan naturens grenser tøyes og mener alarmen burde gå. I Børges foredrag fikk vi et innblikk i hva man lærer av å mestre i ekstreme situasjoner, samt en smak på det fantastiske landskapet i form av Børges bilder og filmer fra ekspedisjonene.